Tillbaka

Så ska Olofsson Bil bli bäst i Sverige på laddningsbara bilar

El-hybrid Elbil

Så ska Olofsson Bil bli bäst i Sverige på laddningsbara bilar

16/07/2020
Intensiva utbildningar för alla medarbetare och en helt ny infrastruktur kring bilhallarna. Det är planen för att göra Olofsson Bil bäst i Sverige på laddningsbara bilar. – Det här är en jättestor omställning för hela branschen och vi vill gå i bräschen för den, säger vice vd Patrik Ottosson.
Från elhissar och ABS-bromsar

Från elhissar och ABS-bromsar

Till Lane Assist och att värma upp bilen via en app i smartphonen. Under sina drygt 20 år på Olofsson Bil har vice vd Patrik Ottosson personligen sett vilka jättekliv tekniken i branschen har tagit.

Men frågan är om inte elektrifieringen är den största förändringen som bilindustrin har ställts inför på väldigt länge? Jo, åtminstone till viss del enligt honom.

– Även om det är en revolutionerande tid just nu så upplever vi det inte som en jättegrej. Vi har pratat om elbilar och laddhybrider ganska länge. Men den stora utmaningen ligger i hur vi kan utbilda kunderna kring hur lätt det egentligen är att ha en bil med eldrift, säger han.

Bäst i landet

Där har Olofsson Bil tagit ett helhetsgrepp för att bli den bästa bilfirman i landet. Alla anställda – från servicerådgivare till säljare – som har kundkontakt har genomgått utbildningar för att lära sig de laddningsbara bilarna inifrån och ut.

– Kunderna kommer inte att köpa en bil av oss om de inte vet vad som händer efter leveransen. Därför måste våra säljare kunna svara på frågor som vilken typ av laddning en kund kan göra i hemmet, behövs det ett 16 amperes eller en 24 amperes uttag. Hur ska batterierna hanteras? Går det att övningsköra med en elbil? Vad händer vid en olycka?

– Det uppstår väldigt många frågor som folk inte har tänkt på tidigare, och där ska vi kunna ge konkreta svar.

 

Helhetslösning

Helhetslösning

Förutom den interna utbildningsresan som pågått i flera år så händer det även väldigt mycket på utsidan av Olofssons Bil. För att tillgodose den stora efterfrågan på laddningsbara bilar krävs det en rejäl utbyggnad av infrastrukturen.

– Vi levererar 400 bilar i månaden. Det är en logistikutmaning som heter duga. Vattenfall håller till och med på att bygga ett helt nytt ställverk åt oss för att vi ska få tillräckligt med laddningskapacitet, eftersom bilarna måste vara fulladdade när de levereras till kunderna.

Målet med utbildningarna och ombyggnationen är att Olofsson Bil ska bli en naturlig hubb för alla elbilsförare, dit de kan komma för allt från laddning till service, till att få tips och råd kring sina nya fordon.

– På så sätt kommer vi inte bara bli en återförsäljare. Om vi ska bli bäst i Sverige på elbilar så måste vi kunna erbjuda kunderna en helhetslösning. I framtiden kommer de att kunna ladda, tvätta och serva bilen hos oss och samtidigt träffa vår kunniga personal ifall de har några frågor eller funderingar.

Patrik hoppas att Olofsson Bil på det sättet kan bidra till att bana vägen för eldriften i Sverige.

– Det är många kunder som har frågor kring räckvidden, och där gäller det att utbilda dem så att de ändrar ”mindset”. Jag gick själv från en törstig bensinbil till en elbil, och det tog ett par veckor innan jag hade anpassat min körning. Sådant kan vi prata om med kunderna när de kommer in till oss, och då kanske de upptäcker att de inte behöver en bil som har 60 mils räckvidd utan klarar sig gott och väl med en som kan köra 40 mil.

Missa inte en uppdatering

Prenumerera på vårt nyhetsbrev