Tillbaka

När olyckan varit framme!

Hur kan skadeverkstan hjälpa dig med bilens plåt- och lackskador.
Olofsson Bil Verkstad

När olyckan varit framme!

Hur kan skadeverkstan hjälpa dig med bilens plåt- och lackskador.
08/09/2020
I skadehanteringsprocessen, som ofta handlar om försäkringsfrågor, kan det ibland ta lite tid för att få ordning på helheten. Skador ska dokumenteras och rapporteras. Sedan ska reservdelar sökas, mekanik ska skruvas och plåt ska riktas och lackas. Det är många moment, men vi på Skadeverkstan gör allt för att respektive åtgärd ska löpa på så smidigt och snabbt som möjligt – utan att försaka kvalitén. I detta blogginlägg tipsar vi om vad du ska tänka på när olyckan varit framme. 

Skadeverkstan hos Olofsson Bil i Haninge

Som certifierad skadespecialist följer Olofsson Bil Volkswagens krav i hela arbetsprocessen. Förutom högt ställda utbildningsplaner och reparationer med hjälp av senaste teknik, ska endast föreskrivna verktyg och originaldelar användas. Interna kvalitetsprogram och externa kvalitetskontroller säkerställer arbetets slutresultat. Därmed fortsätter också bilens garantier att gälla – den förblir säker och det framtida andrahandsvärdet tryggas.

På vår skadeverkstad kan vi hjälpa dig som kör en Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA och ŠKODA

Anmäl skadan och boka skadebesiktning

Anmäl skadan och boka skadebesiktning

Kontakta ditt försäkringsbolag och anmäl skadan, sedan kontaktar du Olofsson bil för reparation av skadan via telefon 08-6060691 eller via Olofsson bils hemsida www.olofssonbil.se där du kan boka en skadebesiktning. Du kan även skicka med fotografier på skadan så slipper du eventuellt åka till oss och visa bilen (instruktioner för hur skall fotografera finns på hemsidan).

 

Skadebesiktningen - vad innebär den?

Vi gör en skadebesiktning på din bil där vi undersöker skadan och gör en uppskattning kring vad behöver repareras. Besiktningsmannen går sedan igenom kostnadskalkyl och garantianspråk. Sen bokar vi in en inlämningstid då arbetet startar och du får en uppskattad utlämningstid då din bil är klar att hämta.

Hur agerar du vid olika olyckspåbud?

Är bilen okörbar?

Om bilen är okörbar skall du kontakta ditt försäkringsbolag och anmäla skadan där dom kan hjälpa till att ordna en bilbärgare som tar din bil till närmsta märkesverkstad.

Kontakta den andra parten (om det inte är en singelolycka) för att se om finns eventuella ögonvittnen att inhämta information ifrån, om du är osäker kontakta polisen.

 

Kan du köra ifrån olycksplatsen?

Kan du köra ifrån olycksplatsen?

Om bilen är körbar kontaktar du den andra parten (om det inte är en singelolycka) om eventuella ögonvittnen att inhämta information från. Inhämta uppgifter på motparten och fotografera gärna innan ni flyttar på bilarna.

Har du blivit påkörd på en parkeringsplats?

Om någon kört på din bil på parkeringsplatsen kollar du om det finns någon som sett vem som skadat din bil. Om det inte finns några ögonvittnen så gör du en polisanmälan först och sedan kontaktar du ditt försäkringsbolag och gör en skadeanmälan. Sen kontaktar du Olofsson bil för att boka skadebesiktning.

Har du varit med om en viltolycka?

Om du kör på vilt ska du göra en polisanmälan, om din bil inte är körbar kontaktar du ditt försäkringsbolag för att göra en skadeanmälan där dom även kan hjälpa till att ordna dit en bärgare till platsen som tar din bil till närmsta märkesverkstad. Om den är körbar kontaktar du Olofsson bil för att boka skadebesiktning.

 

Har din bil blivit vandaliserad?

Om din bil blivit vandaliserad ska du göra en polisanmälan, om din bil inte är körbar kontaktar du ditt försäkringsbolag för att göra en skadeanmälan där dom även kan hjälpa till att ordna dit en bärgare till platsen som tar din bil till närmsta märkesverkstad. Om den är körbar kontaktar du Olofsson Bil för att boka skadebesiktning.

Ersättningsbil under reparationen.

Ersättningsbil under reparationen.

Vid behov av ersättningsbil tipsar vi om Europcar som finns på vår anläggning. Kontrollera med ditt försäkringsbolag att du har en hyrbilsförsäkring innan du bokar. Bil bokar du enkelt via stockholm.haninge@europcar.se eller telefon 08-606 06 70.

 

 

Missa inte en uppdatering

Prenumerera på vårt nyhetsbrev