WLTP och dess innebörd
Vad är WLTP?
När du ska köpa en ny bil så vill du troligen kunna jämföra bränsleförbrukning och utsläppsvärden mellan olika bilar. Dessa värden har fått en ny testprocedur, där varje bil provkörs i olika scenarion, vilket är WLTP. Den nya testproceduren grundar sig i att värdena ska vara så lika de faktiska värdena, som när du som kund vardagskör din bil. Därför testas bilarna enligt mer verklig kördata.
Testerna blir än mer tillförlitliga med tanke på att bilen körs enligt strikta testcyklar med olika hastigheter de sker med bilen i laboratorium.
WLTP och NEDC
Tills den nya proceduren kom till användning år 2017 testades bilarna med en testprocedur som kallas NEDC. Denna skiljer sig relativt mycket från den nuvarande WLTP, som du kan se här nedan. Detta innebär att de siffrorna som kommer fram av testning via WLTP, ger ett betydligt mycket mer verklighetsbaserat resultat.
NEDC | WLTP | |
Temperatur i laboratoriet | 20 – 30 °C. | 23 °C. |
Sträcka | 11 km | 23 km |
Körcykelns tid | 20 min | 30 min |
Körcykelns faser | 2 faser | 4 faser |
Snitthastighet | 33 km/h | 47 km/h |
Andelen tomgång | 25% | 13% |
Maximal hastighet | 120 km/h | 130 km/h |
Jämförbara testresultat världen över
Ett av de viktigaste målen med WLTP är att ge hela världen samma förutsättningar att få fram korrekt kördata. Samt att se till att vardera bil får en standardiserad metod, oavsett om det gäller en bensin-, diesel-, hybrid- eller elbil.